Uitwijkingen naar de kustluchthaven
De weersvooruitzichten voor de periode vanaf 18/12 waren allesbehalve gunstig, zowel voor het baanverkeer als voor de luchtvaart: er werd veel sneeuw verwacht vanaf het zuiden. De Londense luchthavens Heathrow en Gatwick hadden al de volle laag gekregen met als gevolg dat ze hun runways niet meer sneeuwvrij kregen.
Eerst besliste een Volga Dnepr AN-124 om Oostende aan te doen, wegens de slechte weersomstandigheden in Schotland. Een Kingfisher-vlucht besloot later om naar Oostende uit te wijken en landde er om 18.47 uur. Er volgden nog aanvragen, waaronder een B-777, maar die werden om voor ons onduidelijke redenen geweigerd.
Pas tijdens de nacht van 18 op 19/12 kon een B-747 van TNT naar Oostende uitwijken. De kustluchthaven heeft dan alles in het werk gesteld om open te blijven en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Om 11.55 uur kwam een MD-83 van Medallion Air als uitwijker van Parijs naar Ostend Airport.
De B-747 van TNT was gepland om 13.00 uur te vertrekken naar Luik, doch daar waren de cndities zo slecht geworden, dat het vertrek afgelast werd. Hetzelfde gold voor Charleroi, zodat uiteindelijk de luchthavens van Charleroi en Luik/Bierset noodgedwongen dicht gingen wegens te veel sneeuw; Luxemburg volgde wat later.
In Nederland, Duitsland en Frankrijk was het al niet veel beter. Toen gebeurde wat weinigen nog voor mogelijk hielden: niettegenstaande het begon te sneeuwen, kwam er een trein van uitwijkende toestellen naar Oostende op gang. Resultaat was dat tegen de avond apron 2 vol stond, behalve een aantal plaatsen die voor de eigen trafiek vrij gehouden werden.
De balans van het weekend van 18-19 december 2010:
Volga Dnepr (1 x AN-124), Kingfisher Airlines (1 x A330), TNT (1 x B-747), Medallion Air (1 x MD-83), Ryanair (7 x B-737), Jetairfly (2 x B-737 + 1 x B-767), Thomas Cook Airlines (2 x A320), Brussels Airlines (1 x BAe 146 + 1 x EMB-145), Kalitta Air (1 x B-747). Dat maakt een totaal van 19 toestellen. Op 20/12 kwam er nog een “geplande uitwijking” namelijk easyJet (1 x A319).
Wederom hebben we moeten vaststellen dat onze luchthaven in de pers door weinigen aan bod is gekomen, tenzij om te melden dat er toestellen vast staan, omdat er gebrek aan ontijzelingsproduct is. Enkel Radio2 en Focus-WTV hebben in hun regionaal nieuws gemeld, dat een behoorlijk aantal toestellen naar de kustluchthaven uitgeweken zijn.
Ostend Airport heeft bewezen dat ze wel degelijk potentieel heeft. We houden eraan om de mensen, die zich positief ingezet hebben om de luchthaven open te houden, te bedanken voor hun inspanningen in moeilijke omstandigheden.
Sedert eind november kent de luchthaven een zelden geziene opvolging van sneeuw- en ijsdagen. Hetzelfde geldt trouwens voor een groot deel van de West-Europese luchthavens. Er bleek een aanzienlijke hoeveelheid van het product te zijn bij het begin van de winteraanval, doch de uitzonderlijke omstandigheden zorgden voor een uitzonderlijk verbruik.
Het feit dat de grote toeloop van uitwijkers op een zondag gebeurde, maakte dat pas op maandag kon uitgekeken worden naar bevoorrading. De Franse producent zat echter zelf met schaarste vanwege het uitblijven van grondstoffen vanwege de rijbeperkingen op de Franse wegen.
In de marge van dit alles hebben wij vernomen, dat slechts één van de twee afhandelaars te Oostende over het ontijzelingsproduct en -materiaal beschikt. De ene afhandelaar was dus op de andere aangewezen. Hopelijk is deze situatie een goede les geweest om ervoor te zorgen dat beide afhandelaars voortaan over voldoende product beschikken gedurende een langere periode.